17.01.2007   20:39Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Що думають чернігівські експерти про інтеграцію до ЄС та НАТО

 

В рамках реалізації проекту, що фінансується Міжнародним фондом „Відродження”, до опитувальника був включений спеціальний тематичний розділ, присвячений саме експертній оцінці напрямків інтеграційних процесів в Україні, рівня державного інформаційного супроводу цих процесів.

 

За результатами аналізу отриманих даних в зазначеному розділі можливо зробити наступні узагальнені висновки:

1. На сьогодні серед експертів Чернігівщини не існує єдиної думки щодо участі країни у військових союзах. 42,6% експертів вважають вступ до НАТО таким, що найбільше відповідає національним інтересам України. В той же час за збереження нейтрального або позаблокового статусу України висловилися 36,1% опитаних.

2. На Чернігівщині домінує думка про необхідність розвитку „західного” інтеграційного вектору України (ЄС, СОТ). Найменш популярною є ідею вступу до ЄЕП.

3. На думку експертів найвищими темпами характеризується процес приєднання України до СОТ.

4. На сьогодні Україна продовжує реалізацію багатовекторного зовнішнього курсу, темпи здійснення якого можна оцінити як досить помірні як щодо ЄС, так і щодо ЄЕП.

5. Проведення всенародного референдуму, на думку експертів, обов’язково необхідне при вступу України у НАТО. Найменш доцільним є виявлення народної думки щодо приєднання до СОТ.

6. Переважна більшість експертів вважають Україну європейською державою у географічному, історичному і культурному аспектах; а у політичному, соціальному та економічному – ні.

7. Цікавість ЄС до розвитку співпраці з Україною має переважно прагматичний характер. В Україні також домінують прагматичні мотивації співробітництва з ЄС.

8. Переважна більшість експертів вважає, що членство у НАТО сприятиме реалізації євроінтеграційних прагнень України.

9. Експерти вважають, що прагнення України до вступу в ЄС негативно позначиться на відносинах з Росією.

10. Найбільший стримуючий вплив на реалізацію євроінтеграційних прагнень України на сьогодні справляють повільні темпи реформування економіки, вплив „російського чинника”, нездатність лідерів держави визначити та втілювати на практиці стратегічні пріоритети, спадщина радянської системи мислення та суспільної організації.

11. Якість забезпечення реалізації євроінтеграційного курсу України є найвищою за забезпеченням міжнародної та громадської підтримки, найнижчою – за скоординованістю дій органів виконавчої влади, фінансовим забезпеченням, якістю виконання ухвалених рішень та парламентською підтримкою.

12. На думку експертів, функції інформування про європейську та євроатлантичну інтеграцію України найбільш доцільно реалізовувати через загальноукраїнські інформаційні канали й газети, просвітницькі заходи та місцеві ЗМІ. При цьому експерти не вбачають потреби у розмежуванні інструментів інформування про європейську та євроатлантичну інтеграцію.

13. В середньому третина опитаних вважає, що функції інформування населення з питань європейської та євроатлантичної інтеграції на регіональному рівні повинні бути покладені на засоби масової інформації, кожен четвертий експерт вважає доцільним залучити до цієї справи громадські організації та місцеві органи влади. В той же час, на думку експертів, місцеві ЗМІ не справляються із функцією інформування громадян про європейську та євроатлантичну інтеграцію України, а рівень роботи місцевих органів влади в Чернігівській області по інформуванню населення з питань європейської та євроатлантичної інтеграції є незадовільний. Як наслідок, поінформованість населення області з питань європейської та євроатлантичної інтеграції залишається досить низькою.

14. Населення області найбільш поінформоване про відносини України з ЄС, європейські цінності, спосіб та умови життя в ЄС, а також розширення ЄС. З інших питань євроінтеграції спостерігається суттєвий брак інформації.

15. З питань євроатлантичної інтеграції населення області найбільше поінформоване про відносини України з НАТО, розширення Альянсу, відносини Росії з НАТО. Недостатньо у населення відомостей щодо системи прийняття рішень у НАТО, досвід нових членів НАТО та конкретні кроки влади щодо реалізації програм євроатлантичної інтеграції.

16. Більшість експертів схильні оцінювати Державні програми інформування громадськості з питань євроатлантичної та європейської інтеграції України на 2004-2007 роки, як такі, що частково виконуються. Приблизно третина респондентів вказала на повне невиконання Програм.

 

Поліський фонд міжнародних та регіональних досліджень

 

Громадський простір